Grødstart - 6 mdr.

21. februar 2011

Alder:
6 mdr.

Grødstart - 6 mdr.

Hej Helen,

Tak for en inspirerende brevkasse - jeg har læst mange indlæg gennem det sidste par måneder, og nu har jeg selv lige meldt mig ind, for jeg har brug for dit råd.

Min søn fylder 6 måneder om et par dage og trives og vokser fint. Han er en glad fyr og er aktiv i løbet af dagen.

Jeg ammer ham fuldt ud og har gjort det hele tiden. Det var en noget vanskelig ammestart, hvor jeg kæmpede og kæmpede, og faktisk var det først efter 3 måneder, at han blev rigtig glad for at spise ved brystet. Men nu er han så til gengæld så glad for at spise ved brystet, og jeg nyder det nu. :-)

Vi har prøvet at starte op med grød, men det siger ham ikke noget - han er slet ikke interesseret i det og vil ikke have det.

Han er rigtig glad for og god til at drikke vand af kop, og der er der ingen problemer. Det gælder også, når han skal have sine d-dråber på skeen - der åbner han gladeligt munden og sutter fint dråberne af.

Jeg har prøvet at give ham grød på den samme ske, men nej - han har gennemskuet mig. Har endda hældt grøden op i koppen - men nej - du er luret, mor :-)

Jeg startede med majsgrød og holdt fast i det en uges tid. Så skiftede jeg til risgrød, men heller ikke det var noget for ham. Så kontaktede jeg min sundhedsplejerske, og vi aftalte, at jeg skulle holde en uges pause, hvilket jeg så gjorde og lod ham blot sidde med en ske i hånden (som han også er ...

Annonce

... rigtig god til selv at føre ind i munden) ved middagsbordet i sin trip trap-stol, og så får han vand at drikke.

Efter en uge prøvede jeg at starte op igen, men stadig ingen interesse. Så aftalte jeg med sundhedsplejersken, at vi nu prøver med kartoffelmos om aftenen istedet i en uge for at se, om det gør en forskel. Heller ikke kartoffelmosen har han været særlig interesseret i - en enkelt gang har han spist ½ kartoffel indtil videre.

Jeg tænker, at han bare ikke er klar til grød/mos endnu, for han kan sagtens spise af skeen og vand vil han gerne have, men indtil videre er mad noget, som kommer fra mig.

Min sundhedsplejerske nævnte, at han måske havde behov for at amme længere tid hos mig, fordi vi var længe om at komme godt i gang, og den tankegang kan jeg godt følge.

Så nu er mit spørgsmål så, om jeg bare skal slå koldt vand i blodet og lade ham selv blive klar til det.

Jeg tænker på sundhedsstyrelsens anbefaling om ikke at starte meget senere end 6 måneder også for at undgå kræsenhed - men samtidig må jeg endelig ikke presse ham, for mad skal være en god og positiv oplevelse for ham.

Han virker ikke til at have behov for mere mættende føde, selvom han snart fylder 6 måneder - han sover det antal timer, som han hele tiden har gjort om natten og antallet af natamninger er også uændret.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen

Den fortvivlede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor